Időpont: 2009. október 3-4.
Helyszín: Millenáris Teátrum
A résztvevők száma: 560 fő (alternatív iskolák, HEFOP és TÁMOP programban résztvevő iskolák pedagógusai valamint a változásban elindult vagy épp elindulni vágyó iskolák pedagógusai)
Szervezők: Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME), Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, Millenáris, Önkonet Kiadó, Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA).
A konferencia díszvendége Dr. Spencer Kagan, a Kooperatív tanulás című könyv szerzője volt.
A hazai alternatív iskolák 1989-90-ben alakultak, így egyidősek a rendszerváltással. Fő jellemzőjük a gyerekek tisztelete és szeretete, a pedagógiai munkában türelmet, elfogadást és megbecsülést hirdetnek. Sok céljuk – árnyalt értékelés, változatos tanulásszervezési módszerek, (pl. kooperatív tanulás) tevékenységközpontú tanulás, toleranciára nevelés – ma már a közoktatás reformfolyamatának elengedhetetlen összetevője. Felvállalják azokat a gyerekeket, akikkel problémák vannak, és fontosnak tartják a különösen tehetséges gyerekek kibontakoztatását is. Szorgalmazzák, elfogadják a másságot és bánni is tudnak az osztályban lévő különböző gyerekekkel.
Az elmúlt 20 év már a tapasztalatok leszűrésére is alkalmas, hiszen az első „alternatív gyerekek” ma már felnőttek, egyetemet végeztek és munkába álltak. Mindebből következően a konferencia célja volt, annak a sok eredménynek a felmutatása, ami eddig együtt létrejött, és az eddigi pozitív tapasztalatok cseréje, valamint átadása azoknak az iskoláknak, amelyek már elindultak a változtatás útján, illetve azoknak, akik most szeretnék elkezdeni az innovációt.
A konferencia másik célja volt a kooperatív tanulás további népszerűsítése valamint azoknak az iskoláknak a további szakmai segítése volt, akik mindennapjaikban alkalmazzák az együttműködő tanulást. A konferencia díszvendége Dr. Spencer Kagan volt, a Kooperatív tanulás című könyv (Önkonet, Bp., 2001) szerzője. Az amerikai szerző könyve a magyar közoktatásban nagyon elterjedt, a legtöbben, akik ezt a módszert különböző kurzusokon tanulták, e könyv alapján dolgoznak. A konferencián valamennyiünk számára egyedülálló lehetőség nyílt arra, hogy személyesen találkozhassunk ennek a huszonkét országban elterjedt pedagógiai rendszernek a megalkotójával.
A konferencia főbb témái voltak:
- együttnevelés, befogadó pedagógia;
- árnyalt értékelés;
- személyes kapcsolatok – együttműködés;
- tanulásszervezés;
- problémamegoldás – konfliktuskezelés;
- aktív állampolgárság;
- pódiumbeszélgetések: Winkler Márta, Vekerdy Tamás, Horn György.
A szakmai programokat filmvetítések, gyermekprogramok és könyvvásár színesítették. Szombat este 18.30-tól Szalók Ágnes koncertjét hallgathatta meg az érdeklődő nagyközönség. Vasárnap, Vekerdy Tamás és Winkler Márta előadásait követően Dés László és gyerekei, valamint Varró Dániel beszélt saját alternatív iskolai tapasztalatairól.
A konferencia összességében nagyon sikeres volt. Az érdeklődő pedagógusok valamint a a magas részvételi szám azt mutatja, hogy a konferencia célkitűzései összhangban voltak az iskolák többségének igényeivel. A hétvégi időpont ellenére a Millenárison kígyózó sorok azt bizonyítják, hogy ha olyan programot tudunk nyújtani, aminek a gyakorlatban is hasznát veszik a pedagógusok, valamint, amelyek személyesen szólítják meg őket, akkor eljönnek és végig aktívan részt vesznek a programokon. A szervező intézmények számára megjelenési, kiállítási lehetőséget nyújtott a rendezvény. Könyv és kiadvány árusításra is volt lehetőség.
dr. Czike Bernadett