Az Alternatív Pedagógusképző Műhely (APM) 1991-ben alakult. Békési Ágnes és Czike Bernadett alapították kettős céllal. Az egyik az akkor alakuló alternatív iskolák összefogása és szakmai műhelyének megteremtése volt. A másik a pedagógusképzés gyökeres reformja. Az alternatív iskolák közötti párbeszéd heti egy alkalommal zajlott, évekig „őszintén, komolyan” vitatták meg a közös problémákat, továbbhaladási irányokat. Minden jelentős alternatív iskola képviseltette magát, legtöbbjük éppen szakmai vezetője által.
A beszélgetések jó kapcsolatot alapoztak meg az iskolák között, a pedagógusok megismerték egymást, és – többek között ennek köszönhetően is – később, a szűkülő piac korában sem váltak versenyző ellenfelekké.
A beszélgetéseken a következő iskolák vettek rendszeresen részt:
- Alternatív Közgazdasági Gimnázium,
- Belváros Tanoda,
- Burattino Iskola,
- Carl Rogers Személyközpontú Iskola,
- Gyermekek Háza,
- Humanisztikus Kooperatív Tanulás (HKT, Benda József iskolája),
- Kincskereső Iskola (Winkler Márta),
- Közgazdasági Politechnikum,
- Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola,
- Novus Gimnázium,
- Waldorf Iskola.
A pedagógusképzés reformját az alábbi témákhoz kapcsolódó akkreditált kurzusokkal igyekezett elősegíteni.
Értelmiséginek lenni
Filozófiai, pszichológiai, környezetvédelmi, szociológiai és irodalmi kurzusok, amelyeken a növendéknek alkalma van elgondolkodni a tanultakon, vitatkozni társaival és tanáraival az „Élet fontos dolgain”
A pedagógiai eszmerendszerek
Különös tekintettel a reform-és alternatív pedagógiák eszmevilágára és mai gyakorlatára. E kurzusok célja, hogy a növendékek a képzés során megtalálják a nekik megfelelő irányzatot, majd elmélyülhessenek benne.
Tanulásszervezési módszerek és tantárgy-pedagógiai kurzusok minden tantárgyhoz és minden korosztálynak
Kooperatív tanulás, differenciálás, projektpedagógia, epochális tanulás, felfedeztető tanulás stb. A frontális tanítás mellett sok új és hatékony módszer létezik a tanulók érdeklődésének felkeltésére, motivációjuk növelésére. Fenti módszerek alkalmasak a tolerancia és a társakkal való együttműködés fejlesztésére is.
Hasonlóság – másság
Pl. Egészség betegség, sérült gyerekek, a másság, multikulturalitás, tehetséges gyerekek, introverzió–extroverzió, szenvedélybetegségek stb. Ezek a témák alkalmasak az elfogadás és tolerancia növelésére, valamint alkalmassá teszi a növendékeket arra, hogy különböző gyerekekkel befogadó iskolában hatékonyan tudjanak tanítani. Itt kerül sor a különböző kultúrák és emberek értékeinek, életmódjának és történeteinek megmutatása, átélésére is.
Művészet
A különböző művészeti kurzusok a növendékek alkotásvágyát, önelfogadását, kreativitását, és ezen keresztül, nyitottságát, rugalmasságát hivatott fejleszteni.
1995-96-ban Összesen 10 darab, egyenként 120 órás továbbképzést akkreditáltatott a Műhely, ezek nagy részét neves szakemberek, illetve alternatív iskolák pedagógusai dolgozták ki és tartották meg.
A kurzusok a következők voltak:
- Az alternatív pedagógiák elmélete és gyakorlata,
- Hatékony tanulásszervezési módszerek (differenciálás, projekt, epocha, kooperatív tanulás) ,
- Multikulturalitás itt és most,
- Személyiségfejlődés és társadalomba illeszkedés,
- Új tantárgyak és tanításuk,
- Értékek,
- Speciális bánásmódot igénylő gyerekek az iskolában,
- Komplex művészet,
- Alkalmazott dráma,
- Iskolamesterek, élő pedagógiai irányzatok.
Ezeknek a kurzusoknak egy része, mind címében, mind tartalmában ma beépült a hivatalos főáramba, akkor is, ha alkalmazóik és használóik sokszor nem is tudják, honnan erednek. A Műhely akkori programjai ma már minisztériumi elvárások, az intézmények fejlesztésének és fejlődésének elengedhetetlen kellékei.